Gewoon schoolweekje - Reisverslag uit Beppu, Japan van Marit - WaarBenJij.nu Gewoon schoolweekje - Reisverslag uit Beppu, Japan van Marit - WaarBenJij.nu

Gewoon schoolweekje

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

03 December 2006 | Japan, Beppu

Hallo allemaal!

Deze week was vrij rustig. Maandag en dinsdag zaten we letterlijk in de wolken en vooral maandag was er amper zicht. Dinsdag klaarde het wat op op onze berg maar het uitzicht op de andere bergen was prachtig! je kon de bergen tot een bepaald punt heel duidelijk zien, maar vanaf dat punt was er alleen hele dikke bewolking. Het geeft echt het gevoel dat je de hemel raken kan. :D
Maandag zijn we ook begonnen met het nieuwe kwartaal. Ik heb me uiteindelijk niet voor alles kunnen inschrijven, maar ik heb toch aardig voor elkaar wat ik hebben wilde.
Met koor zijn we verder gegaan met kerstliederen oefenen. De normale mezzo-stemmen waren er niet, maar er waren wel een heleboel nieuwe mensen die mezzo zingen. Het was dus aan Song en mij om die mensen te helpen met het zingen van de voor hen nieuwe stukken. Het probleem is: iedereen kent de sopraan-versie aangezien je die normaal gesproken hoort, maar nu moet je in een keer een andere versie gaan zingen. Bovendien hebben veel mensen op koor problemen met de uitspraak. Alle liederen zijn namelijk in het Engels en ookal zitten ze hier op Engelstalige basis, het Engels van veel studenten is ook maar basis, of ze zijn alleen schriftelijk sterk ofzo. Hoe dan ook, ik ben door Sayo en Maiko gebombardeerd tot uitspraak-docente... ;)
Woensdag was er een brandweeroefening en wij dachten allemaal even buiten te moeten wachten om daarna weer vrolijk naar binnen te kunnen gaan, dus ik had alleen schoenen aangetrokken en mijn geweldige sjaal omgeslagen...werden we helemaal op een wandeling geleid om buiten in de kou een "hoe hanteer je een brandblusapparaat" te krijgen. :o
Nuttig, maar erg koud. Krisje en ik zijn eerder teruggegaan omdat we nog moesten koken voor we om 18.00 uur moesten oefenen voor Oceania-week.
Donderdag gebeurde er niet veel spannends. O ja, dinsdag had ik mijn eerste college Sociology of Tourism. De Japanse docent is nog slomer dan Okada-sensei (hoe is het mogelijk) maar even schattig. Hoe dan ook, hij had een aantal souvenirs mee gebracht van zijn reizen waaronder een Canadese bonthoed met staart eraan. Dit was zijn commentaar erbij: "This is a raccoon, a very cute animal... and it can become this kind of hat." Hij bedoelde het vast niet helemaal zoals hij het zei. :p
Travel Industry, een ander nieuw vak, vind ik trouwens helemaal geweldig. Een klas van 14 man, veel ruimte voor discussie of in ieder geval inbreng en een interessant onderwerp.
Om terug te komen op Sociology: ik heb het lesboek gekocht, sla het open en zie in de inhoudsopgave al verschillende fouten staan. Het woord regional bijvoorbeeld word op 3 verschillende manieren gespeld... Hadden ze er niet even een spellingscheck overheen kunnen gooien?
Vrijdagmiddag inkopen gedaan voor het kook-evenement waar Krisje en ik aan mee zouden doen. We gingen kip en varkensvlees met onze Nederlandse kruiden maken (bedankt geliefde ouders van beide kanten voor het vriendelijk versturen van deze kleine maar oh zo gewaardeerde en nuttige presentjes) en gebakken aardappeltjes Dutch style.
Na het boodschappen doen Curryrice gemaakt met een heleboel groenten voor ik naar koor moest. Ik was in een opperbest humeur (wie word er nou niet vrolijk van het vooruitzicht een heleboel kerstliedjes te mogen zingen?) en ik kreeg best een aantal opmerkingen over mijn grote grijns :D
Aiste was na lange tijd weer in staat te zingen (ze was behoorlijk ziek geweest en had nog langer last gehad van haar keel.) dus we hebben ons samen wel vermaakt tussen het oefenen door met het vergelijken van Nederlandse en Litouwse kerstliederen.
Na het koor ben ik zoals altijd met Lun en Song naar huis gelopen, maar hij had voor de verandering geen huiswerk en toen kwam Krisje langslopen dus raakten we met z'n drieën aan de praat. Ik had Curryrice bewaard voor Krisje, maar zij had al gegeten (een reep chocolade en dat noemt ze eten...) maar ik kon haar wel overhalen nog wat gezonds te eten en Lun had ook nog niet gegeten, dus die kwamen in mijn keuken eten. We hebben tot na twaalven als vanouds zitten praten, alleen ging deze keer de conversatie in het Japans! Zie je wel dat we vooruitgang maken? :D:D:D
Zaterdagochtend om elf uur stonden Krisje en ik weer klaar om te beginnen aan ons kookavontuur!
Terwijl Krisje met de rest al begon aan het jassen van de aardappeltjes heb ik een aantal postkaarten van jullie van de deuren gehaald, mijn laptop met mijn presentatie voor Japans over Nederland en andere Nederlandse dingen verzameld en ben ook naar de keuken gegaan. Het doel van dit evenement was om de mensen van APHouse kennis te laten maken met onze landen en ons eten. Nou was ons eten niet typisch Nederlands, maar onze manier van aardappeltjes bakken is wel degelijk Nederlands en we hadden natuurlijk onze kruiden. Al met al was het toch een behoorlijk Nederlandse maaltijd en onze manier van opdienen (alles op 1 schaal op 1 hoop netjes op wat slablaadjes met wat tomaatjes erom heen geschikt) baarde ook wel opzien. Japanners dienen alles namelijk altijd op in aparte schaaltjes enzo. Alles was binnen een mum van tijd verdwenen. We hadden een geldlimiet van 3000Y dus al te veel mensen konden we daar sowieso niet van voeden, maar als mensen terugkomen voor een 2e ronde dan gaat het helemaal snel ;)
Krisje en ik hebben een heleboel uitnodigingen gekregen, maar dan moeten wij wel het kookgedeelte verzorgen :p
De kritieken waren heel erg lovend. :D
Na het officiele kookgedeelte zijn we met z'n tweeen begonnen aan pepernoten en speculaasbrokken. (Ook bedankt voor deze kruiden!!!) Op het ogenblik ben ik de speculaasbrok aan het bakken, maar het kost nogal improvisatievermogen omdat ik hier alleen de beschikking over oventoasters van 15 minuten heb met een bepaald wattage en dus met instructies als: stop het 45 minuten in een oven van 750C ofzo weinig kan.
Het ruikt in ieder geval erg goed als je de keuken in loopt. :)
Vanochtend naar de kerk en daarna kooroefening. De kerk is trouwens een baptistengemeenschap kwam ik vandaag achter, maar het zou best eens heel erg kunnen verschillen van een Nederlandse baptistengemeenschap. Hoe dan ook, ik vind het er erg gezellig.
Dit is trouwens het lied dat we gaan zingen:
http://www.youtube.com/watch?v=xOSkZq0fmCk&feature=PlayList&p=9F00CA6D43D7C80D&index=3
De opname is niet zo geweldig, maar het is de beste die ik op youtube zou gauw kon vinden.
Ik hoop dat iemand ons optreden op kan nemen de 24e.
Deze maand heb ik allerlei kerstoptredens met koor dus ik ben wel druk.
De 25e willen Aiste en ik een diner organiseren, zodat we niet alleen zitten en toch gezellig een samenkomst hebben.
Overigens heb ik zojuist ontdekt dat speculaas in een oventoaster maken niet het beste idee is. Maar als het wat is afgekoeld en ik het zwarte eraf kan schrapen is het vast erg lekker. :p
Terug naar de kerk of liever gezegd daarna.
Na de kerk snel naar huis voor een repetitie voor de Oceania-week, want die is al over 2 dagen!!! Het is bijna pakjesavond bij jullie!!! Zijn jullie wel zoet geweest?!?
Toen ik bijna weer thuis in de buurt van mijn deur kwam hoorde ik een telefoon overgaan die wel eens de mijne kon zijn, dus in recordtijd heb ik mijn deur opengewerkt en naar de telefoon gesjeesd. Het was mijn moeder :D
Daarna maar eens verder gegaan met mijn blog, want ik ben al bijna 2 dagen geleden met het schrijven van dit stuk, maar ik heb steeds geen tijd om het af te maken...
Maar dat is dus weer het einde van dit verhaal. Hier en daar wat saai misschien, maar doet moet ook maar eens kunnen.

Liefs,

Marit

PS: vandaag een Japanse ontmoet die mijn naam uit kan spreken... weer wat nieuws. ;)

  • 03 December 2006 - 09:42

    Marit:

    PPS: Hij mag dan een beetje zwart zijn aan de bovenkant, maar hij ruikt wel heel erg lekker!!! Jammer dat hij nog moet afkoelen... ;)
    Ik hoop dat hij ook lekker smaakt.
    Evenals de pepernoten die we nog moeten maken :D:D:D

  • 03 December 2006 - 10:16

    Oma Rie:

    kitty,een lang verhaal je hebt het wel naar je zin zo te lezen,maar ik dacht dat je les zou geven,doe je dat tussendoor.je hebt gelijk,geniet ervan.nog even en je pa is er.is vorige week erwtensoep komen eten.hij verlangt ook naar zijn dochter.wat wordt je reisje?zaterdag naar Benny zijn flatje geweest,en v.w. sinterklaas
    gecourmet,was prima verzorgd,fam.vd plank was er ook en Lidy.als ik haar niet had...bedankt voor je kaart.met mij gaat het niet zo goed.maar je bent oud.Fer en Heleen gaan Donderdag verhuizen,naar Berkel.mooi groot huis.
    zal Kevin ook weer eens mailen.veel groetjes en liefs met gezelligheid.
    prettige dagen met je ppa.

  • 03 December 2006 - 13:18

    CMB:

    Volgens mij heeft er een oma zich in de weblog vergist.

    Maar dit terzijde.
    Ik heb begrepen dat je behoorlijk druk bent met zingen en koken. Blijft er wel tijd over voor studeren? ;-)

  • 03 December 2006 - 20:46

    Jan En Janke Haveman:

    wat een verhaal zeg. leuk om te lezen
    wij genieten ook van gekochte pepernoten en speculaas
    succes met alles
    groetjes uit harderwijk

  • 03 December 2006 - 23:21

    Marit:

    Hopelijk heb ik dit kwartaal tijd nodig om te studeren, ou ens een fijne afwisseling zijn. Tot nu toe heb ik alleen voor economie mijn best moeten doen. Maar ik heb in de avonden en tussendoor genoeg tijd om eventueel te studeren hoor! :)
    Het is hier overigens freezing koud. Als ik ergens een mooie dikke trui tegenkom die ik pas, dan schaf ik 'um gelijk aan. :(
    PPPS: Hij smaakt nog best aardig als je het verkoolde eraf schraapt. ;)

  • 05 December 2006 - 09:09

    Marian:

    Hoi, ik dacht dat je aan het breien was geslagen? Dan hoef je toch zeker geen trui te kopen! Even doorbreien, misschien nog wat grotere naalden kopen of heb je ze nooit kunnen vinden? Groetjes uit Limbabwe.

  • 05 December 2006 - 14:23

    Marit:

    @ Marian: ik ben inderdaad druk aan het breien en over niet al te lange tijd heb ik een gigantische sjaal ter beschikking. Ik ben bang dat mijn breikennis niet veel verder dan daar reikt. Verder wil ik jullie heeeeeeeeel erg bedanken voor mijn Sinterklaascadeau dat ik vanavond op Sinterklaasavond uit mijn postvakje mocht halen!!! Ik was er heel erg blij mee. En nu ik toch aan het bedanken ben: oma, nogmaals bedankt voor de elektrische kaarsjes, papa en mama voor het pakketje en moeder van Krisje voor mijn chocoladeletter. We hebben vanavond gezellig samen doorgebracht en onderwijl pepernoten bakkend toch een beetje de Sinterklaas-spirit er in weten te houden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Hallo en welkom op mijn site. Dit studiejaar zit ik in Japan en via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van de dingen die ik beleef. (^_^) Vooropgesteld natuurlijk dat ik niet vergeet de site up-to-date te houden. (@_@)

Actief sinds 01 Sept. 2006
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 56132

Voorgaande reizen:

13 September 2006 - 06 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: