Logeerpartijtje! En veel meer - Reisverslag uit Beppu, Japan van Marit - WaarBenJij.nu Logeerpartijtje! En veel meer - Reisverslag uit Beppu, Japan van Marit - WaarBenJij.nu

Logeerpartijtje! En veel meer

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

09 Februari 2007 | Japan, Beppu

Hallo allemaal!

Ik ben een beetje vergeten wat ik de afgelopen week heb uitgespookt, maar ik kan je wel vertellen dat ik een geweldige week heb gehad!!!
Ik heb veel film gekeken, onder andere met Bas en Krisje en met Amir, en over het algemeen heb ik vrij weinig geslapen. Eerlijk gezegd heb ik een beetje moeite met het me herinneren wat ik voor dinsdag heb gedaan.
Maar dinsdag hadden Krisje, Bas en ik afgesproken naar de Jigoku (oftewel hellen) te gaan. Beppu is beroemd vanwege haar onsens (Warme bronnen) en vooral ook vanwege de hellen wat hete bronnen zijn waar mineralen enz. in vrij komen wat dus in sommige gevallen een bruine, rode of blauwe kleur oplevert, of hele sterke stoom of iets anders bizars. We hebben ons goed vermaakt alhoewel in principe de hellen vrij weinig voorstellen. Maar dat hebben ook de verkooplui bij de hellen doorgehad, dus ze hebben we attracties bij gemaakt als een krokodillenpark, aquaria met vage vissen en kassen enzo. Enfin, jullie zullen wel het een en ander zien op de fotoos die ik nog moet uploaden. Maar het meest gefotografeerde iets was toch wel stoom... dan wilde je een apart beeld op de foto zetten ofzo en dan waaide de stoom er weer voor f(-_-);
Die avond hadden we afgesproken met Yuki, het meisje dat in de herfst naar Leiden komt in een izakaya. Dit is een Japanse soort bar waar je behalve drinken ook uitstekend kunt eten. De boontjes waren heerlijk evenals de rest. De wijn van zowel Krisje als mij was ontzettend lekker!!! :D Natuurlijk zitten kletsen en wat over Nederland verteld, maar op de een of andere manier kwam het op onszelf nogal slecht over, ik bedoel: we moesten vertellen dat je in Nederland/ Leiden 3 sloten op je fiets nodig hebt en dat je je tas echt niet open rond kan dragen zonder je portemonnee "kwijt" te raken. En meer van dat soort dingen (het drugsbeleid, prijs van bier), maar natuurlijk ook benadrukt dat de Veluwe erg mooi is ;) Mooier dan Brabant, puh! :p
De volgende dag was ik uitgenodigd om bij Gift Thais te komen eten, maar ik kreeg haar niet te pakken en ik was iets later ook uitgenodigd voor een nabe-party met de Japanners van koor, dus ik ben uiteindelijk maar naar de nabe-party gegaan :D
Die dag kreeg ik ook een briefje in mijn bus dat mijn pakketje aan was gekomen en dat ze me niet konden bereiken, maar ik ben de hele dag thuis geweest zonder dat ik mijn kamer uit ben gegaan, dus ze hadden waarschijnlijk gewoon geen zin gehad "de buitenlander" (ik dus) op te bellen. Voor ik met Sayo en Kana had afgesproken voor de boodschappen ben ik dus eerst langs het postkantoor gegaan om mijn pakketje op te halen (het spijt me, die staat waarschijnlijk nog in de auto, kunt u morgen terugkomen?) en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een soortement van klacht in te dienen. Werden gelijk allemaal kopiën gemaakt van "het briefje" en ik moest mijn handtekening zetten enzo. Ik hoefde nog net geen application-form tot het indienen van een klacht in te vullen ;)
Tijdens het afrekenen begon Sayo druk te kletsen met de cassiere over de hoeveelheid groenten die we hadden gekocht voor in de nabe en of het wel genoeg was enzo, dus ik stond al raar te kijken, maar de cassiere bleek haar zusje te zijn. (Het zusje is alsnog ouder dan ik, maar dat doet er niet toe :)) Wat "leuk je te ontmoeten"-formaliteiten uitgewisseld en toen op weg naar het appartement van Sayo en haar zusje om de groenten te snijden. Ik zou bij Sayo logeren omdat zo laat de bussen niet meer gaan. Het feestje zelf was bij Hara, waar we eerder dus ook al het takoyaki-feestje hebben gehouden. Het was niet ver lopen van Sayo. Mijn logeerspullen bij Sayo achtergelaten en toen met z'n vieren op weg naar Hara (Hara was ondertussen als hulp ingeroepen om het nabe-stel te dragen). Onderweg werd duidelijk dat Hara de afgelopen 2 avonden een nomihodai had gehad (2 zuipavonden dus ;)) en hij was behoorlijk moe, sterker nog hij liep zowat te slapen. Op de een of andere manier raakten we aan de praat over kanji en toen we langs een gebouw kwamen dat eruit ziet als een protserig kasteel waar 3 kanji opstaan vroeg ik dus of het een casino was, want de kanji die ik herkende betekenden apart zoveel als: bal of geld, bron en gebouw/kliniek, dus ik dacht en gebouw waar je geld kan winnen ofzo, mede dankzij de protserige kasteelstijl die ze hier wel vaker voor Pachinko gebruiken. Hara werd ondertussen behoorlijk wakker, want hij begreep echt niet waarom ik vroeg of het gebouw een casino was: ik legde mijn deductie dus uit waarop hij helemaal in een deuk lag (en nu dus ook helemaal klaarwakker was) want het gebouw blijkt een -hoe heet zoiets?- niet crematorium, maar zo'n plaats waar je de overledenen neerzet voor het laatste afscheid voor de begrafenis of crematie te zijn. Het stomme is ook dat het gebouw echt midden tussen allemaal Pachinko-gebouwen staat. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat mijn deductie niet zo raar was :D
Maar die avond dus met z'n vijven (Maiko, Kana, Sayo, Hara en ik) nabe gegeten. Lekker hoor! We hadden tofumelk als basis en daar dus ontzettend veel groenten in. Nabe is eigenlijk een soort groentensoep met veel groenten en weinig soep en net iets anders. Tounyuu-nabe heet het. Sayo, Kana en ik waren ook creatief met wortel en daikon (soort overgroeide witte wortel) geweest en hadden allerlei figuurtjes uitgedrukt uit dunne schijfjes wortel en daikon.
Tijdens het eten wat gekletst en bezig geweest met het schrijven van een report over de Deai (je zal ook eens niet iets achteraf moeten schrijven als je iets organiseert in Japan) en daarna Uno gespeeld! Ik denk dat sommigen het wel kennen, maar voor hen die het niet kennen: Uno is een kaartspel waarbij je je kaarten zo snel mogelijk kwijt moet raken, maar er zijn een paar bijzondere pestkaarten die je juist meer kaarten geven of die de richting omgooien, of je een beurt doen overslaan enzo. Tijdens het eten kwamen we op de een of andere manier tot een soort scheiding van rare mensen en normale mensen en die teamverdeling werd tijdens het spel tot het uiterste gerekt. Ik zat bij Hara in het normale team (ik weet ook niet helemaal hoe dat gebeurde :)) en elke keer als ik een pestkaart voor hem gooide was het zo van: het spijt me, nee nee is niet erg, we zijn teammates, dus van jou kan ik het hebben. En: heb jij toevallig die en die kaart, zullen we ruilen? en meer van die samenwerkingsacties. Het sloeg echt drie keer nergens op, maar we hebben een heleboel lol gehad. Het was ondertussen al vrij laat, maar we besloten toch de DVD te kijken die ik had meegebracht. Kana viel al zo'n beetje voor het begin in slaap en de rest sliep ook half door de film heen. Tegen de tijd dat de film af was gelopen lagen was het 4 uur in de ochtend, lagen Kana en Maiko te slapen en vielen wij ook bijna om van de slaap.
Sayo en ik hebben gauw afgeruimd terwijl Hara de tafeltjes opruimde en wat dekens tevoorschijn haalde. Maiko, Kana en Sayo hebben op de een of andere manier het bed gedeeld, terwijl Hara en ik de grond hebben gedeeld. En het kwam als een schok voor mij, maar voor jullie waarschijnlijk ook, maar ik heb dus op de grond geslapen zonder last van mijn rug te hebben en zonder zelfs maar te denken van: goh wat is dit hard. Sterker nog: ik heb heerlijk geslapen!!! Jaja, ik ben helemaal geintegreerd :D
De volgende ochtend werd Kana wakker, keek de scene zo even aan en vroeg toen heel verbaasd: wat is er gebeurd? Waarom slaapt iedereen hier? En diegenen die ondertussen ook wakker waren geworden van de mobiel die Kana in de eerste instantie had gewekt hadden zoiets van: maar jij sliep als eerste! Maar dat was wel grappig :)
Rond een uur of half 12 gebruncht met de overgebleven nabe gemengd met ei, tomaat en een kom rijst. Het nabemengseltje zag er niet uit, maar was erg lekker. Verder hebben we die dag doorgebracht met rondhangen, Uno spelen (ik ben ongeslagen!!! :D) en kletsen. Om 5 uur ben ik naar het postkantoor teruggegaan, wat bij Hara zo'n beetje om de hoek is, en ik heb mijn pakketje opgehaald met mijn rokje!!! Hij is geweldig en zit goed! Ik werd uitgemaakt voor Japanner toen ik in de winter met een kort rokj rondliep en ook nog een mobiel in mijn hand had :p De spekjes vielen ook in de smaak en niet alleen bij mij ;)
Maar wat is dat over Noorwegen!? IK WIL OOK MEE!!!
En weer terug naar het onderwerp: nog wat rondgehangen bij Hara, ik ben nog weer in slaap gevallen met Winnie de Poeh (Hara heeft een hele zachte Winnie de Poeh die ik de hele dag heb geknuffeld. I think I'm in love... ;):p Maar ik mag terugkomen om met Poeh-chan te spelen wanneer ik wil ;))
Om 7 uur ofzo kreeg ik een mailtje van Krisje wat ik met eten zou doen. Ik moest eest nog weer de berg op zien te komen en ik zat nog vol van de souvenir die Miwako uit Tokyo had meegebracht (die was die middag langs gekomen bij Hara, want ze was de vorige avond te moe geweest om te komen) dus naar Krisje gemaild dat ik wel zou bellen als ik thuis was. Leve de mobiel.
Krisje had die ochtend afscheid genomen van Bas (om vandaag achter hem aan te reizen :)) en ik had de Addams Family 2 gedownload terwijl ik 1 al had, dus ik heb Krisje uitgenodigd voor een Addams Family-marathon!!! Krisje heeft haar futon en deken naar mijn kamer gesleept en we hebben gezellig een slaapfeestje gehouden, met maar 1 Addams Family, omdat we toch wel moe waren ;).
Lekker uitgeslapen en ontbeten met stokbrood en vlokken/ muisjes :D:D:D Thanks soooo much!
Daarna had Krisje dankzij Bas nogal wat bagage te verslepen dus ik ben met Krisje meegegaan naar beneden om haar uit te zwaaien en zelf wat te shoppen. Het was nogal even een gedoe voor ik Krisje weer terug had gevonden nadat zij alvast naar de bushalte was gegaan terwijl ik afrekende enzo. (Ik zocht haar namelijk in de verkeerde bushalte, en er zijn er 3 in die buurt) Gelukkig vond ik haar nog net op tijd om haar uit te zwaaien. Daana moest ik nog naar de Marushoku voor wortelsap en brood, maar toen ik bijna bij de Marushoku aankwam, kwam ik Kana tegen: of ik ook meeging Maiko uitzwaaien. Maiko is vandaag teruggegaan naar huis om een baan te gaan zoeken (In Japan zoek en krijg je een baan voor je afstudeert), maar ze komt als het goed is in juni weer terug. Ik kreeg nog Valentijnchocola als dank voor alle moeite, zorgen, vriendschap, enz. van Maiko en tijdens het feestje hadden we ook allemaal iets gekregen van Kana om dezelfde redenen (het zijn en blijven Jappaners :p) Mijn eerste Valentijschocola!!! Nou heb ik een iets minder grote hekel aan Valentijn ;)
Hoe dan ook, ik kon dus weer rechtsomkeert maken naar de Tokiwa. Bij de Starbucks warme melk gedronken (ik dan) en wat gekletst tot de bus van Maiko kwam. Ook Maiko uitgezwaaid (dag dag iedereen :() en toen wederom op weg naar de Marushoku. Toen ik eindelijk thuis was vanavond wat genikst en toen naar beneden gaan waar ik kan downloaden (ja ja, ik heb eindelijk het systeem door mwuhahaha!) en terwijl ik hier wat zat te tikken kwam Erik langs met wie ik een praatje heb gemaakt (nou ja, praatje, we hebben een uur zitten kletsen) en toen Erik weg was kwam Lance langs of ik wat te doen had in deze vakantie. Nou ik heb niks speciaals gepland. O, wil je dan misschien mijn Engelse klas overnemen voor 2 weken op maandag. Uh, das goed...
Dus zonder te zoeken heb ik een vakantiebaantje geregeld :D
Dat heb ik toch weer redelijk goed gedaan als je het mij vraagt :D:D:D.
Komende week ben ik vrij, dus ik hoop iets met Boram ofzo te kunnen gaan doen. Ik ga in ieder geval maandag met het zootje van koor schaatsen en daarna champon eten. Dat beloofd weer gezellig te worden!!! Alleen jammer dat Maiko er niet is :( Maar goed, als iedereen weer terug is in juni gaan we elke dag feesten. Tenminste, dat hebben Maiko en Kana besloten haha! Er zijn ook al halve plannen voor een rondreis Japan in de quarterbreak ergens in juni.
Al met al heb ik goede vrienden gemaakt in het koor al zeg ik het zelf. Jammer dat ze een aantal maanden weg zijn :(
Oh ja!!! Zondag was ik door Li Sui uitgenodigd voor het eten! Dat was ik alweer helemaal vergeten!
We gingen pasta gratin eten. Ze had het al een keer eerder gegeten, maar toen had het klaarmaken heel erg lang geduurd: zij en haar vriendin hadden geprobeerd het in de magnetron te bakken, maar voor een gratin heb je toch echt de oventoaster nodig... Dus we hadden na de beginvoorbereidingen maar 10 minuten in de oven nodig terwijl het de vorige keer 2 uur geduurd schijnt te hebben... Er stond nog letterlijk "oventoaster" op het pak en geen "renjidenji" wat magnetron betekent. :D
Maar dat was het wel zo'n beetje wat mijn avonturen van deze week betreft. Jullie lezen het wel als ik weer wat te melden heb :)

Welterusten!!!

• 10 Februari 2007 - 08:18

Krisje:

dat puzzeltje wat je me hebt gegeven is echt ONMOGELIJK!!! k heb er gisteren echt minstens een half uur mee geprutst, maar 1 stap verder....ho maar. K moest trouwens ook anderhalf uur op de boot, k ben langs Shikoku gevaren :) alleen verder daarvan niet veel meegekregen. En GTO blijft cool, heb me goed vermaakt op weg naar Hiroshima. Thnx!!!

• 11 Februari 2007 - 00:45

Marit:

Ik heb de mijne al uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet :D (het laatste was het lastigst o_O)
    Ach ja, sommigen hebben het en anderen niet he ;)

• 13 Februari 2007 - 12:48

Marian:

Hoi, ik zie dat je dit verhaal al op 9 februari hebt geschreven en nu is het al 13 februari. Toch nog nauwelijks reacties!
    Hoe ken det den?
    Ik merk dat je je ook in de vakantie goed amuseert alhoewel ik niet het idee heb dat je nu heel erg uitrust. Of ga je weer uitrusten als je weer naar school gaat? of zoiets? Wat is nu precies het plan, ga je in mei op reis en waar dan naar toe en met wie? Ben ik nieuwsgierig of heb ik niet opgelet? Laat maar.
    Ik vind ook die vakantie naar Noorwegen redelijk overdreven. Wij wilden eerst ook gaan maar dat doen we nu maar niet. Wij willen namelijk géén ogen uitsteken. Zeer waarschijnlijk hebben we ook geen geld want Thomas is bezig met een kuur tegen zijn paardenallergie en Ton heeft in zijn enthousiasme direct beloofd dat, als het werkt, er een pony komt. Niet alleen een pony dan natuurlijk want: stal, hooi, hek, zadel, rijkleren, rijlessen etc. Voel je hem?
    Nou, heel veel plezier maar weer daar in het oosten. Groetjes!

• 14 Februari 2007 - 06:50

Marit:

Jaaaaa! Eindelijk een reactie!!! Dankjewel Marian!
    Als ik tijd heb zal ik updaten en ook meteen goed helder de vakantieplannen vertellen. Maar zoals ge al zeer goed heeft opgemerkt kom ik op het moment niet echt aan uitrusten toe :D
    Heb vandaag wel grote schoonmaak in mijn kamer gehouden, ik heb zelfs gestofzuigd!!! Goed he Krisje? ;)