Colleges zijn begonnen - Reisverslag uit Beppu, Japan van Marit - WaarBenJij.nu Colleges zijn begonnen - Reisverslag uit Beppu, Japan van Marit - WaarBenJij.nu

Colleges zijn begonnen

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

18 April 2007 | Japan, Beppu

Goedemiddag!
De colleges zijn weer begonnen, maar ik was daarvoor alweer druk in de weer: ik had vergaderingen voor Musy Tone en een interview in het Japans... slik! Bleek achteraf dat ze speciaal voor Musy Tone ook eventueel een interview hadden kunnen regelen in het Engels rekeninghoudend met het feit dat ik geen Japanner ben. Maar het ging allemaal vrij goed en ik had Hara bij me, dus hij kon het professionelere gedeelte aanvuller :D
Twee vergaderingen Japanse stijl op een dag: hoe haal je iemand het bloed onder de nagels vandaan? Want natuurlijk moet iedereen alles begrijpen en het met elkaar eens zijn en je moet aanwezig zijn ookal gaat het helemaal niet over jou of om jou.
Maar goed, ook weer overleefd en nu weten we zeker dat we ook dit semester weer voort mogen bestaan. We moeten namelijk elk semester toestemming vragen om officieel erkend te worden zodat we voorrang krijgen bij het gebruik van kluisjes en ruimte.
Een aantal dagen hebben we heel mooi weer gehad, maar ook wel veel regen als ik zo terug denk. Vandaag is het ook al de hele dag aan het regenen.
Dit eerste kwartaal heb ik 14 credits aan vakken, wat best wel veel is, maar als ik eenmaal in het ritme zit is het denk ik best te doen. De vakken zijn tot nu toe een stuk interessanter dan ik verwachtte, wat een erg goed iets is aangezien ik weinig goede hoop had. Japans Advanced I is behoorlijk lastig: ik ken te weinig kanji om ook maar iets zonder mijn woordenboek te doen. Het spreek en luistergedeelte is gelukkig geen probleem. Afgelopen maandag had ik al mijn eerste test: 18 kanji van de 24 goed :D Ik weet het, dat klinkt niet zo goed, maar als je nagaat dat ik het hele weekend daarvoor gewerkt heb aan school en koor en dat ik doodop mijn bedje in rolde, vind ik dat ik het nog best heb weten te leren.
Dat is wel een nadeel van zoveel intens werk verzetten in een week: je wordt er erg moe van. Maar ik probeer steeds zo vroeg mogelijk naar bed te gaan en begin nu zelfs een beetje slaap in te halen. Over een weekje zal ik wel weer helemaal energiek zijn ;)
Naast Japans heb ik ook gekozen om het vak Theeceremonie te volgen... ja dat is dus een serieus vak. Ik weet nu hoe ik buigen moet, welke ceremonie er bij het eten van een snoepje hoort en dat ik mijn waaier niet mag gebruiken om mee te zwaardvechten (jammer! ;)) :p
Er zitten veel buitenlanders in deze klas en ik ken er een heleboel mensen waaronder Atle uit Noorwegen, dus ik vermaak me wel. De thee was tot nu toe vrij drinkbaar, alhoewel ik het niet voor mijn plezier elke dag zou drinken. :) Maar ik kan dit dus echt niet serieus nemen als vak he. Ik bedoel: kom op, who cares in welke volgorde je eet en drinkt en buigt en weet ik veel wat nog meer?! "Je moet je dankbaarheid niet uitspreken, maar tonen..." Jaja, dat lukt me net zo goed met woorden en een paar buigingen en vriendelijke lachjes als met een complete ceremonie. Maar goed, het is ook wel eens interessant om nou mee te maken wat dat hele gedoe om die theeceremonie nou allemaal is.
Dit semester heb ik weer college van Hatada... SAAI! Het onderwerp is interessant, maar de man zelf is zooo saai! Typische Japanse docent: vreselijk aardig, maar zo langdradig en saai. Gelukkig ken ik daar Guli uit Uzbekistan, dus als ik het echt niet uithoud kan ik met haar nog een gesprek aanknopen. We kennen elkaar van de uitwisseling vorig jaar naar Kyoto. We doen ook samen onze presentatie. Deze heb ik morgen al, dus terwijl ik dit aan het schrijven ben zou ik eigenlijk aan de presentatie moeten werken ;) Gister hadden we generale repetitie met Hatada, want hij wil graag een oogje in het zeil houden en 1 op 1 geeft hij wel goed les. Voor het eerst had ik het idee dat hij echt wel wist waar hij het nou eigenlijk over had :)
Samen met Krisje volg ik Multiculturalism and nog wat. Twee periodes achter elkaar... beetje lang (1 periode is 1,5 uur) Tot nu toe is het niet zo boeiend, maar dat is meer omdat ik het grootste gedeelte al weet van aardrijkskunde enzo. Ven dezelfde docent heb ik ook Migration Studies, ook 2 periodes achter elkaar. Ook dit weet ik bijna allemaal al, maar in dit college zit Song ook evenals nog een aantal bekenden. Ik ken in elke klas wel mensen eigenlijk :D Maar ik ken sowieso teveel mensen, teveel gezichten ;) Teveel namen die ik niet kan onthouden :p
Tot slot heb ik nog een klas over Traditions and Societies in the East. Wel interessant, maar het is een eerstejaarsvak en het tempo is zooooo laag. Een erg laagdrempelig vak. De andere vakken die ik volg zijn meestal wat moeilijker. Maar wel leuk.
Met koor gaat het wel goed. Ik begin een beetje gewend te raken aan het leider zijn en aan Song als onderleider heb ik een goede.
We zijn begonnen afgelopen maandag aan "Sing a Song" van The Carpenters. Ik heb ook zelf een forum op internet gemaakt voor Musy Tone, maar tot nu toe ben ik drukker met iedereen het forum op te krijgen dan met het forum zelf. Maar ik hoop dat het net zo gezellig gaat worden als op het andere forum waar ik lid van ben. Daar hebben we vaak ook discussies over allerlei dingen en je kan onzinverhalen posten enzo. Maar mijn taak als leider blijkt ook nog in te houden dat ik na elke oefening een verslag moet schrijven. Het was mijn bedoeling om dat tweetalig te doen, maar ik ben nu eigenlijk al blij als ik genoeg tijd en energie vrij kan maken om het in het Engels te doen. :) Gelukkig heeft Song ook al toegezegd de vrijdageditie te typen, dan doe ik de maandageditie. Ik ben dinsdagmiddag en woensdag vrij, dus dat zou moeten lukken. Ik ben voorlopig gestopt met softbal. Ik heb er nooit meer iets van gehoord, zo van: de trainingen zijn weer begonnen, kom je ook? en zo gezellig vond ik het er toch al niet. Ik kan wel goed met ze opschieten hoor, maar dan allemaal heel oppervlakkig en dan hoorde ik achteraf dat ze naar de karaoke of uiteten waren gegaan enzo. Ach, voor de lichaamsbeweging hoefde ik het toch al niet te doen: we doen tegenwoordig met koor ook allerlei oefeningen voor de buikspieren en alles in die regio, omdat je die spieren gebruikt om je stem te ondersteunen. Nog even en ik heb een wasbordje :p
Vandaag moesten we ook ons kluisje verplaatsen vanwege herzieningen in het ruimtegebruik blablabla. Eerst alle zooi eruit gehaald (ik wist dat er veel rotzooi in zat, maar er kwamen toch een aantal onverwachte dingen naar buiten) en toen met z'n vieren slepen. Ik had iedereen gevraagd te komen helpen, maar uiteindelijk wist ik alleen van Hara zeker dat hij komen zou, dus toen ik Boram tegen kwam in de Coop, vroeg ik haar om mee te helpen. In ruil daarvoor mocht ze de helft van mijn lunchbox hebben. Als je Boram ergens mee kan verleiden, dan is het wel met eten mwuhahaha! :D:D:D
Helaas zitten we niet meer bij elkaar in de klas, maar we zullen elkaar nog wel in de kerk zien, dus dat scheelt alweer :D
Op het laatste moment kwam Tatsu, een nieuw lid van MusyTone, ook nog dus waren we met z'n vieren. :)
Dit semester zijn er vrij veel mensen komen kijken, en velen waren ook vrij gauw weer weg (bij het idee dat je bij een zangclub ook daadwerkelijk je mond open moet doen, keken sommigen nogal raar op :D) maar we hebben toch zo'n 4 a 5 nieuwe vaste leden erbij. Lun is er eindelijk meegestopt, maar we hebben laatst wel gezellig zitten kletsen. :)
Ik heb ook een foto geupload van afgelopen weekend. Er was weer een welkomstfestival met eten en optredens voor de eerstejaars hier op APU en na mijn bespreking ben ik daar heen gegaan. Ik kwam allemaal bekenden tegen, dus uiteindelijk zijn we nog met z'n allen gaan eten in de cafeteria. De mensen op de foto zijn van links naar rechts de nieuwe leden Azumi en Tatsu, ik, Song en Thanh (spreek uit: Tain). Over cafeteria gesproken: na theeklas heb ik steeds vrij evenals een aantal anderen uit die klas, dus we zijn nu steeds met z'n allen in de cafeteria wezen eten. Gezellig :)
Zondag was ik te moe om voor de kerk op te staan en ik had nog veel werk liggen, dus ik ben druk bezig geweest.
Deze week kreeg ik trouwens nog een aantal brieven, dank jullie wel! Ik voel me erg schuldig aangezien ik al een hele poos niemand meer heb geschreven, op een kort mailtje hier en daar na :( Het spijt me en zo gauw ik tijd heb zal ik mijn leven beteren!!! ;)
Ik heb nog wel meer te melden, maar ik moet nu echt terug naar mijn schoolwerk, want ik bedacht me zojuist ook dat ik mijn leeswerk voor Traditions ook nog niet gedaan heb. Wil je wel geloven dat ik zelfs gister op mijn vrije middag geen tijd heb kunnen vinden om dat soort dingen te doen? En vandaag ook al van af 8 uur in de weer. Maar dit weekend... ja dit weekend... :D
Overigens heb ik er weer een aantal vrienden bij via Travian, alle 3 Belgen. Wat is dat toch met Belgen en Travian? Maar wel leuk. En eentje is een nog ergere kletser dan ik ;) Nooit geweten dat DAT mogelijk was. Zucht, daar gaat mijn trots... :p
Maar tot zover. Sorry voor het niet geheel samenhangende verhaal :)

Kus,

Marit

  • 18 April 2007 - 09:27

    Marit:

    PS: Nog bedankt voor de reacties die ik krijg op mijn weblog :D Ik vind het altijd leuk om ze te lezen ;)

  • 18 April 2007 - 09:39

    Krisje:

    mss wordt t tijd dat ik mijn blog ook maar weer es update, ne?
    Krijg wel al weer zin om dat te doen als ik je blog lees!

    Maar Marit: JE HEBT HET VEEL TE DRUK! Je wordt nog een echte Japanner, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bezig zijn ;).

    Volgende week gaan we lekker relaxen in de onsen, ontspannen komt ook nog wel in je vocabulair voor toch ;).

    itsumo you ni ganbatte ne!

  • 18 April 2007 - 09:49

    CMB:

    Het verhaal was toch wel te volgen hoor!
    Het is duidelijk dat je je niet verveeld hebt.
    Ik vraag me alleen af wat Travian is. Een chatroom of zoiets of is het een (horeca)gelegenheid waar je die Belgen persoonlijk ontmoet?

    Toedeloe!
    XXX


  • 18 April 2007 - 09:53

    Marian:

    Hoi Marit. Het was me al opgevallen dat er zo lang geen verhaal van je kwam. Ik had je moeder al zeer ongerust gevraagd hoe dat kwam. Ik vermoedde zelf dat je het wel druk zou hebben de eerste tijd weer met colleges en zo en dat bleek ook het geval. Gelukkig, kan ik weer rustig slapen.
    Wat betekent pika pika bij die ene foto? ik denk dan aan pikachu vanwege de interesses van Thomas maar ik kon geen aanknopingspunt daarvoor vinden.
    Over ca. 3 maanden kom je alweer naar huis. Wat gaat dat ineens snel of vind jij van niet?
    Wij hebben hier net tropische dagen achter de rug. Zo warm (29°) dat ik me onder de dennen met een boek heb gezet. En dat in april! Gelukkig is het nu weer zo´n 17° en dat bevalt me beter met mijn lelieblanke huidje.
    Groetjes van je liefste (!) tante.

  • 18 April 2007 - 09:54

    Marian:

    Ik zie dat ik een smilie heb gebruikt maar ik heb geen idee hoe ik dat gedaan heb. Jij wel?

  • 18 April 2007 - 14:53

    Jan En Janke:

    Wat weer een lang bericht daar heb ik maar even tijd voor uitgetrokken.
    Het is lekker zonnig.
    Succes met alles
    Fokko gaat een jaar bestuursfunctie doen bij de studievereniging van scheikunde in Eindhoven. Heeft ie veel zin in.
    Succes met de studie en allerlei bezigheden.
    groeten Jan en Janke en kids

  • 18 April 2007 - 22:51

    Marit:

    @ papa: Travian is een online spel waar je een dorp moet bouwen en zo sterk mogelijk moet zien te worden. En de mensen die ik ontmoet zijn medespelers uit mijn alliantie of buren in het spel, vandaar. :D
    @ Marian: Maak je maar geen zorgen over mij hoor! En pika pika betekent glinsterend, het was de naam van het festival. Overigens betekent Pikachu: pika = glinster/glim en chuu= wat muizen zeggen volgens Japanners, net als dat wij zeggen dat muizen piep zeggen. Dus eigenlijk betekent het zoveel als glinsterende muis ;)
    En smileys maak je door bepaalde tekens achter elkaar te typen:
    ; + ) = ;) : + ) = :) : + D = :D : + p = :p

  • 19 April 2007 - 14:47

    Janita:

    Mooi dat je het daar nog zo naar je zin hebt! Succes met je nieuwe semester!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Hallo en welkom op mijn site. Dit studiejaar zit ik in Japan en via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van de dingen die ik beleef. (^_^) Vooropgesteld natuurlijk dat ik niet vergeet de site up-to-date te houden. (@_@)

Actief sinds 01 Sept. 2006
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 56217

Voorgaande reizen:

13 September 2006 - 06 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: