Dag 3 (sorry ik weet even niks beters) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Marit - WaarBenJij.nu Dag 3 (sorry ik weet even niks beters) - Reisverslag uit Osaka, Japan van Marit - WaarBenJij.nu

Dag 3 (sorry ik weet even niks beters)

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

16 September 2006 | Japan, Osaka

Hello there!
Mijn eerste blaar is een feit!
Eerst ten antwoord op een aantal vragen: met typisch Japanse kamer bedoelde ik het schuifsysteem van de ramen en het wisselen van de slippers enzo dus eigenlijk kan je het niet een Japanse kamer noemen (Heb ik dat echt gezegd trouwens? Hmm, ik zal me beter uit moeten drukken). Verder is het bed normaal en staat er een gewone stoel. Onze verdieping heeft maar 1 Westers toilet, de rest is allemaal Japanse stijl, dus hurk-toiletten, maar aangezien de Japanse hurktoilet iets verder in de evolutie is dan de Franse versie, is het wel te doen; alhoewel ik toch wel liever naar de Westerse WC ga. Het bad zit in een een grote ruimte. Bij de muur staan wat plastic krukjes en bakjes bij douches op buikhoogte. De bedoeling is dat je gaat zitten op een krukje, je wast en dan met de douchekop jezelf weer afspoelt voor je het bad in gaat waar je met meerdere mensen tegelijk in kan zitten. Het bad is echt bedoeld ter ontspanning en niet bepaald voor het schoon worden.
We hadden besloten vandaag naar Osaka-jo (oftewel Kasteel Osaka) te gaan, maar de eerste metrostop zou shitennoji zijn, dus de tempel die in die buurt ligt stond als eerste op de agenda. In het hotel hadden we een blaadje gekregen waarop een aanbieding stond: 1 dag gratis met al het openbaar vervoer en gratis of met reductie toegang tot verschillende toeristenplaatsen voor 2000 yen (€14,-) Dit hebben we dus gedaan en als rasechte metro-gebruikers gingen we met de metro op weg. De eerste stop was dus de Boeddhistische tempel in Shitennoji. We hadden een beetje moeite het ding te lokaliseren, maar met wat hulp vonden we dan uiteindelijk toch de tempel waar kennelijk iets aan de hand was. Er klonk in ieder geval een heleboel gechant en er waren een heleboel Japanners en ook een aantal bedevaartsgangers op de been. Het waren wel mooie gebouwen, maar Krisje en ik begrepen niet echt wat er nou aan de hand was en wat nou de bedoeling van alle handelingen was (terwijl ik toch echt wel heb opgelet bij Religie en Cultuurkunde enzo) dus we waren er al gauw weer uitgekeken. Het langst hebben we rondgehangen bij de vijver in het midden waar het stikte van de schildpadden. Toen we Shitennoji wel weer gezien hielden, gingen we op weg naar Osaka-jo. Helaas waren onze kaarten en gidsen niet bepaald duidelijk over de juiste richting dus we hebben eerst wat rondgedwaald. Zo vonden we eindelijk en CD-winkel waar Krisje haar CD heeft gekocht en een restaurantje waar we korokkè hebben gegeten. Enig idee wat dat is? Nog wat hints: het is het eerste eten hier waar geen zeewier of vis bijzat en dat er ook niet naar rook, er zat een soort saté-saus overheen en er zat sla met lekkere saus bij. Daarnaast kregen we een grote kom plakrijst en miso-soep (yuk...). Weten jullie het al? Het was in ieder geval erg lekker, maar ook deze keer kreeg ik het niet op. Je krijgt ook elke keer zoveel eten voor je neus!
Na het eten op naar het kasteel. Natuurlijk wisten we de weg niet te vinden en de mevrouw die ons hielp zei dat we terug moesten lopen en manjofafikahfia (of wat ze dan ook zei) en dan moesten we het daar nog maar eens vragen. Right.. erg helder. Gelukkig had Krisje goed naar de foto gekeken in een gids en toen zij naar links keek bij een kruispunt zag ze iets dat er erg op leek, dus hebben we de foto er gauw bij gepakt en het even geverifieerd. Gevonden!!! Onderweg hebben trouwens een heleboel high schoolkids gezien in hun leuke outfitjes (uniformen) en onze eerste echte kantoormevrouw. Terug naar het kasteel. Het kasteel was eigenlijk niet heel boeiend. We moesten een heel eind lopen van de eerste poort naar het kasteel zelf, terwijl onze voetjes het behoorlijk gehad hadden na al ons gedwaal. Bij het kasteel hebben we dan ook eerst onze voetjes wat rust gegund. Lekker op een bankje gezeten en mensen gekeken. Toen we naar een ander bankje in de tuin verhuisd waren (hele mooie tuin overigens) dachten we een poesje te horen, maar wat een poesje nou bij een kasteel heel erg hoog? (We hadden wel een mooi uitzicht van daar) Echter toen we gingen kijken was het echt een poesje! Wat een keelgeluid had dat kleine ding. Waarschijnlijk gedumpt daar. Gelukkig was er een meneer die voor het poesje zorgde, maar het was zo schattig!!! Jammer dat ik geen foto heb kunnen nemen... :(
Maar we waren nog steeds op weg naar het kasteel. We konden na ons couponnetje af gegeven te hebben gewoon naar binnen, waar we gelijk in een rij belanden. Toen we eindelijk wat opgechoven waren in de rij hadden we door dat het een rij voor de lift was terwijl er ook gewoon en trap was... als gezonde personen zijnde zijn we dus maar gaan traplopen. Het kasteel bestaat uit 8 verdiepingen waar wij er 4 van gezien hebben. Ik had eigenlijk verwacht te zien hoe al die kamers enzo vroeger in elkaar staken, maar de binnenkant was gewoon en modern museum met hier en daar een rolletje papier, een samoerai-harnas en een maquette, en een plaats waar je tegen betaling als samoerai kunt uitdossen voor een foto, maar helemaal niks echt interessants. Mede daardoor en doordat we moe waren zijn we maar terug gegaan naar het hotel wat ook nog wel een eindje was. Vanavond maar een bad nemen, dan kan ik proberen mijn voeten schoon te krijgen... mijn schoenen hebben weer eens afgegeven.
Maar goed, vandaag heb ik dus mooie gebouwen gezien die van binnen OF niet bezichtigbaar waren OF ronduit een teleurstelling waren. Maar ik heb me wel weer vermaakt en het is erg gezellig zo met z'n tweetjes. Alleen het broodje dat ik als avondeten had was eigenlijk niet te eten. Ik heb geen idee wat erin zat (iets oranje-achtigs, vrij pittig, misschien pepertjes ofzo) maar ik vond het niet lekker. Krisje is trouwens vanachtond gestoken door iets, dus wij stonden vanochtend bij de drogist voor anti-muggenspul (ik kon mijn prik-weg niet vinden in de verhuiszooi vanochtend en NEE, ik heb ook GEEN stempel bij me! :p), maar het was een erg grappige conversatie tussen Krisje en de jongen achter de kassa; want probeer jij maar eens uit te leggen dat in het Japans dat het niet prikt, maar jeukt en dat je geen pillen ofzo, maar creme wilt hebben. De mensen in de drogist wilden het er met hun Engels niet op wagen, dus het moest wel in het Japans. Maar uiteindelijk hebben we iets gekregen waar het woord insecten op staat, dus het zal goed zijn. (Sorry Krisje, maar het was echt grappig om te zien. ;))
Nog maar 1 dag echt vakantie, dan is het alweer gedaan met de pret. Dan moet ik aan het werk. Nou, ik houd jullie op de hoogte! korekara mo yoroshiku ne!
Marit
O ja, straks naar een festival, ik ben benieuwd!

  • 16 September 2006 - 10:44

    Arjanne:

    Als ik dat zo lees wil ik ook naar Japan (anywhere but here eigenlijk :p)
    Have fun op het festival ;-)

  • 16 September 2006 - 11:20

    Janieke:

    WAt is dat toch fijn hier.. die wc. Haha. Veel plezier op het festival

    xxx

  • 16 September 2006 - 13:36

    Krisje:

    haha...ik had ook veel lol met dat gesprek met de winkelbediende ^-^
    nu maar hopen dat t spul ook nog gaat werken wat ik meegekregen heb

  • 16 September 2006 - 16:49

    Dinges, Je Weet Wel, CMB:

    Wat was dat eten nou? Kipsaté? En wat is "korekara mo yoroshiku ne"? Toch niet één of andere aantijging?
    Maar goed, veel plezier nog en vooral sterkte met het inpakken (over?)morgen.

  • 16 September 2006 - 21:14

    Floor:

    Hee Marit ik had niet verwacht dat je al zoveel had geschreven! Leuk om te lezen, vooral omdat je alles zo gedetailleerd beschrijft (zoals die tandloze mannetjes die je inderdaad een paar keer noemde). Grappig om dingen te lezen over de levensstijl van de japanners. Heb je al een bankautomaat gezien die bankbiljetten desinfecteerd? Tokyo lijkt me nog veel erger qua fietsen en lawaai enzo. Hopelijk is het minder erg waar je straks heen gaat.
    Veel plezier en plaats wat foto's als het lukt.
    xx floor
    ps: bij kastelen en ruines leven altijd katten is mij opgevallen!

  • 17 September 2006 - 08:02

    Marit:

    Voor diegenen die het nog niet geraden hadden: korokke is een soort aardappelkroket. :D
    Verder hebben we het festival een dagje uitgesteld omdat we allebei erg moe waren.
    Met korekare mo yorishiku ne probeer ik uit te drukken dat jullie vooral moeten blijven lezen ;)
    Dus: korekare mo yoroshiku ne!!!

  • 18 September 2006 - 11:09

    Loes, Mama Van:

    Hallo Marit,
    natuurlijk blijven we lezen. Jullie zijn zo onderhoudend, daar kan geen roman tegen op. Ondertussen zijn jullie denk ik op de campus aangeland. Ben dan ook benieuwd naar jullie volgende verslagen.
    Groetjes, Loes

  • 18 September 2006 - 12:06

    Marian:

    Dat gaat een enorm boekwerk worden in de loop van het komende jaar!
    Ik verheug me er steeds op dat er weer wat is aangevuld dus kom maar op.
    Ton had een vraag en ik vraag me dat ook wel af: als je met al die mensen in bad gaat, wat heb je dan aan? Ik heb wel begrepen dat er mannen- en vrouwenuurtjes zijn maar toch..
    Als je een tijdje op de campus bent zullen deze eerste dagen wel heel ver weg lijken. Leuk dat je je "avonturen" dan nog eens na kan lezen.
    Deze zaterdag hadden we het kinderfeestje van Thomas. Zwemmen en daarna frietjes en buiten spelen bij ons. Het was ±27°c dus erg lekker. Vuurtje gestookt om marshmallows boven te braden. Sommige jongetjes dachten dat je ze erin moest houden wat een fakkel veroorzaakte. In ieder geval veel plezier gehad en gelukkig hebben we het weer voor een jaar gehad. Volgend jaar ben je er weer bij.
    Groetjes van ons drieën.

  • 18 September 2006 - 14:17

    Janita:

    Zoo hee wat kan jij schrijven zeg!!! Dacht laat ik eens even kijken op je site en ja hoor al hele verhalen! Goed om te horen dat alles goed bevalt. Heel veel plezier nu op de campus. Hopelijk zijn daar net zulke mooie verhalen over te vertellen ;) Nu maar hopen dat je geen tandloze leraren hebt ;)

  • 18 September 2006 - 14:36

    Arjanne:

    Tandloze leraren... je lacht je dood in de klas :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Hallo en welkom op mijn site. Dit studiejaar zit ik in Japan en via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van de dingen die ik beleef. (^_^) Vooropgesteld natuurlijk dat ik niet vergeet de site up-to-date te houden. (@_@)

Actief sinds 01 Sept. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 56187

Voorgaande reizen:

13 September 2006 - 06 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: